Activiteiten, verslagen en beelden

Deze bladzijde bevat de volgende onderwerpen, waar u direct heen kunt door het onderwerp aan te klikken.
Verslag door Kees van Eck, molenexcursie zaterdag 20 mei 2017
Beelden molenexcursie zaterdag 20 mei 2017
Winterweelde Winterfair
Excursie SVGM 28 mei 2016, verslag
Excursie SVGM 28 mei 2016, beelden

Molenexcursie zaterdag 20 mei 2017

Vanmorgen moesten Annemarie en ik om 8.00 uur wegrijden. Om 9.00 zou de bus van het gemeentehuis Remkum (Oosterbeek) vertrekken en ons over de A50 en A 1 naar Denenkamp naar watermolen Singaten dit is een dubbele bestemming: in de ene watermolen is een restaurant gevestigd. Daar zaten we buiten en genoten van een kop koffie met een krentenwegge ik at mijn krentenwegge uit de vuist.. In de andere watermolen is een houtzaagmolen waar hout wordt gezaagmolen net zoals de Ster in Utrecht en een korenmolen. De molenaar vertelde over deze houtzaag en korenmolen. Ik ging kijken hoe de planken worden gezaagd en hoe het koren wordt gemalen. Om 12.00 uur gingen we naar onze volgende bestemming: de Soaseler möl in Saasveld, deze is een korenmolen en wordt door de wind aan gedreven. De wieken worden door de wind aan gedreven en deze molen is uit 1870 daar is deze molen gebouwd. Hij maalt koren en het is een beltmolen. Ik ging het hoger opzoeken. Om 13.10 uur vertrokken we naar onze 3e bestemming: de Noordermolen, Ambt Delden. Dit is ook een watermolen daar wordt olie geperst. Je kon zien hoe olie wordt gemaakt. De stenen draaien rond net zoals een draaimolen. We blijven voor een deel in de olie want we gaan op pad naar pel en oliemolen Ter Horst in Rijssen. Deze naam is een raadsel. Hier wordt ook olie geperst. Een zakje met zaadjes gaat in de gleuf en een spil komt op een gat en dan wordt er geslagen. Je hoort het slaan. Boem! Ik wilde daar naar boven; maar dat is een klein trappetje wat naar een zoldertje gaat. Er is een betere trap en die trap is goed en bredere treden. Boven keek ik naar de raderen die draaien en op de stelling gestaan. Bij elke molen maakte Annemarie foto’s en ik kocht kaarten bij elke molen waar we kwamen. We hadden onderweg een omleiding naar Rijssen omdat er aan de weg wordt gewerkt. Net dat we deze excursie hebben. We kwamen bij de laatste 2 molens ½ uur te laat. Als laatste gingen we naar de Diekenhoekse möl in Holten. Deze molen is een 8 kantige molen is in 1890 gebouwd en het is een korenmolen en bekendste molenmaker in oost Nederland uit Deventer. We bezoeken deze laatste korenmolen en hierna is het weer terug naar Oosterbeek ook over de A50 en de A1 maar dan in omgekeerde volgorde. Eerst over de A1 en dan over de A50 en terug naar het gemeentehuis Remkum (Oosterbeek)

Daarna reden Annemarie en ik terug naar Lunetten (Utrecht)

Groeten van Kees

Beelden molenexcursie zaterdag 20 mei 2017

Onze molenexcursie van zaterdag 20 mei bracht ons naar de provincie Overijssel.
Als u met de cursor even boven een foto blijft ziet u een korte titel.

De eerste stop was de beroemde dubbele watermolen van Singraven.
Singraven Singraven Singraven Singraven Singraven Singraven Singraven
Dan even een plaatje om te laten zien dat we niets onder stoelen en banken hebben gestoken:
Bus

De tweede stop was bij de molen van Saasveld, bekend als "De Soaseler Möl".
Soaseler Möl Soaseler Möl Soaseler Möl Soaseler Möl Soaseler Möl Soaseler Möl

Bij het vertrek kregen we de lunchpakketten uitgereikt. Door in de bus te lunchen spaarden we tijd die we hebben benut voor een extra molenbezoek.
de laatste lunchpakketten

Tijdens de lunch verplaatsten we ons naar de Noordmolen.
Noordmolen Noordmolen Noordmolen
Noordmolen

Daarna naar Rijssen. De aankomst bij de Pelmolen Ter Horst werd flink vertraagd door een forse wegomlegging.
Pelmolen Ter Horst Pelmolen Ter Horst

Tenslotte naar Holten voor de laatste stop: molen De Hegeman, ook bekend als "De Diekerhookse Mölle".
De Hegeman De Hegeman

Na de laatste stop weer allemaal in de bus, terug naar Oosterbeek en daarna door naar huis op eigen gelegenheid.
terug naar af

Winterweelde Winterfair

Banner winterfair Banner winterfair Op 26 en 27 november 2016 in Lengel was de SVGM aanwezig op deze fair die gehouden werd bij Bed & Breakfast De Korenhorst, een mooie verbouwde herenboerderij met stallen en een grote overkapte deel waar de fair wordt gehouden.
Wij waren daar te vinden op een stand vlak achter de entree van de hal.
We toonden twee molenmodellen. De ene zwaar gehavend met een bijpassende tekst op een bordje, de andere gaaf, ook met een passende tekst.
We hebben ook een banner van tachtig bij tweehonderd centimeter laten maken (voor een zeer bescheiden bedrag) die ook op volgende beurzen en fairs kan worden gebruikt.
Op bijgaande foto's kunt u een indruk krijgen.
stand winterfair kapotte molen winterfair gave molen winterfair

Excursie SVGM 28 mei 2016, verslag

Molenexursie zaterdag 28 mei 2016

Vanmorgen moesten papa en ik om 7.45 uur wegrijden naar het gemeentehuis Remkum Oosterbeek waar om 9.00 uur de bus vertrok. Papa en ik waren te vroeg omdat papa dacht het is 1 uur rijden; maar ¾ uur rijden. Om 8.30 uur waren papa en ik gearriveerd. De bus was er nog niet en er was een voetbalclub die ook bij gemeentehuis Renkum en Oosterbeek verzamelde die voetbalclub ging met auto’s naar een voetbalveld. Toen kwam onze bus die ons bij het gemeentehuis ophaalde en ons mee nam naar de provincie Zuid Holland naar een gebied waar molens goede functie hadden in de waterhuishouding en belangrijk waren om onze voeten droog te houden. Rijdend over de A50 en de A15 richting Groot Ammers, het streekcentrum het Ooievaarsdorp waar onze 1e molen op het programma stond, molen jonge Sophia. Deze molen was als korenmolen in gebruik in Otterland van 1773 tot 1926 de molenromp deed dienst van een bedrijf en toen het bedrijf opgeheven was had deze geen functie meer en werd van de monumentenlijst gehaald en gesloopt; maar een groep molen vrienden van de Albasserwaard hebben er een stokje voor gestoken en van de sloop gered en over gebracht naar het streekcentrum het Ooievaarsdorp. Daar gingen we eerst een kopje koffie drinken in het bijbehorende restaurant. Daarna liepen we naar de molen en ik ging helemaal naar boven. Ik ging het hoger opzoeken. We zouden om 11.15 door rijden naar onze volgende bestemming: de 19 molens van Kinderdijk. Deze molens staan op de Unesco werelderfgoedlijst en is 1 van de 75 beroemdste bouwwerken van Nederland. Toen iedereen uit het Ooievaarsdorp was vertrokken kon de bus vertrekken. We reden naar de Lek waar we langs reden toen was er verkeershinder en we gingen van de Lek weg en door het land en toen kwamen we weer bij de Lek. We arriveerden bij Kinderdijk. Hier kregen we onze stormereind dat bestaat uit een bolletje kaas en een bolletje beenham en een krentenbol en een fruitsalade en een flesje water. Het lunchpakket werd in de bus geserveerd en we liepen naar het oudste stoomgemaal het bezoekerscentrum Wisboomgemaal waar we een film kregen te zien over deze 19 molens van Kinderdijk. Ook werd er verteld hoe Kinderdijk aan zijn naam is gekomen. Een gezin had kinderen die kinderarbeid verichtte het is een dijk voor kinderen en zo die naam Kinderdijk. Dat werd in de film verteld. De molens kregen een sein wanneer ze moeten gaan malen en dan wordt het water via sluizen in de Lek geloosd. Na de film kregen we in de molenwerkplaats uitleg over de 19 molens en hun bouwstijl. Daarna liepen we naar de museummolen waar we zien hoe de familie woonden en werkten. Na het bezoek aan de museummolen gingen we weer met de bus naar de Pendrechtse molen in Barendrecht. Deze molen is 2x verplaatst over de A15 en staat in Barendrecht in het landschap bij de A15 en we gingen deze molen bezoeken. Ik ging helemaal naar boven en ik moest bij het laatste trappetje helemaal naar rechts uitwijken om boven te komen. Deze poldermolen pompt water over en voor vers water zorgt waar het nodig is. Na het bezoek aan deze poldermolen reden we met de bus verder naar Kralingen (Rotterdam) waar we 2 molens bezochten: de Ster, er is in Utrecht ook een houtzaagmolen die de Ster heet, en de Lelie snuifmolens die specerijen maken. We kregen in de zeilschool uitleg via een dvd op een computer over het maken van snuif maken. Bij de Lelie mocht ik niet naar boven en bij de ster mocht ik wel naar boven. Je kon de specerijen zien maken het was wel stampen. Na het bezoek aan deze 2 molens reden we via de A 16, A20 en de A12 terug naar Oosterbeek. Het is dezelfde A12 die we vanmorgen; maar dan vanaf de A2 de ring Utrecht uit Utrecht reden. In Oostenbeek reden papa en ik weer terug en in tegen gestelde richting terug naar Utrecht.

Tot volgen jaar weer
Kees van Eck

Excursie SVGM 28 mei 2016, beelden

Hier wat plaatjes van de excursie (als u de cursor boven een foto houdt zult u een titel zien).

Eerste stop was het Liesvelt met De Jonge Sophia.

Liesvelt welkom Liesvelt centrum Liesvelt-De jonge Sophia Liesvelt-tentoonstelling Liesvelt Vijver

Als tweede stop Kinderdijk

Kinderdijk-panorama Kinderdijk-uitleg molens Kinderdijk-naar museummolen Kinderdijk-maatje te groot Kinderdijk-if I were a rich man

Vervolgens naar de Pendrechtse molen

Pendrechtse molen Pendrechtse molen-waterrad Pendrechtse molen-uitleg Pendrechtse molen-aandrijving

Daarna naar de Kralingse snuifmolens.

Kralingen-snuifmolens Kralingen-karottenfabriek Kralingen-snuif maken Kralingen-tabak Kralingen-uitzicht

Op weg naar huis het enige buitje, in Oosterbeek was het al weer droog.